Literatura

Lojze Kozar je napisal deset leposlovnih knjig in veliko drugih zapisov. Bil je urednik, prevajalec, dramatik in režiser. O njegovem pisateljskem delu razglabljajo študije v posameznih knjigah Zbranih del Lojzeta Kozarja, ki jih od leta 2010 izdaja Župnija Odranci. O Kozarju kot pisatelju so spregovorili tudi literarni strokovnjaki. Njihovi zapise je izdala Župnija Odranci leta 2010 v zborniku z naslovom Pisatelj neuničljivega upanja.

Profesor Jože Zadravec je o Kozarju kot pisatelju zapisal: »Kozarja uvrščamo v vrsto mohorskih pripovednikov, ki se je začela z Franom Erjavcem, Josipom Jurčičem, Jankom Kersnikom, nadaljevala pa prek Finžgarja, Meška, Preglja, Bevka, Jalna.«

Profesor Jože Vugrinec je zatrdil: »Kozarjeva kratka proza v Stopinjah ali izbrani odlomki iz njegovih povesti so pravi mali literarni biseri.« Podobno pohvalno se izražata o Kozarjevem literarnem ustvarjanju profesor dr. Vilko Novak in škof dr. Jožef Smej.

Kozarjeva zbrana dela

Na razpolago so sledeče knjige iz zbirke Kozarjevih zbranih del:

Lojze Kozar ml.: Vsa moja ljubezen (monografija o pisatelju Kozarju)

  1. knjiga zbranih del: Lojze Kozar: Materina ruta

  2. knjiga zbranih del: Lojze Kozar: Premakljivi svečnik

  3. knjiga zbranih del: Lojze Kozar: Takšen prag

  4. knjiga zbranih del: Lojze Kozar: Nema piščalka

  5. knjiga zbranih del: Lojze Kozar: Pajkova mreža

  6. knjiga zbranih del: Lojze Kozar: V Porabju doma

  7. knjiga zbranih del: Lojze Kozar: Neuničljivo upanje

  8. knjiga zbranih del: Lojze Kozar: Kamen in srce

  9. knjiga zbranih del: Lojze Kozar: Vezi in zanke

  10. knjiga zbranih del: Lojze Kozar: Topla babičina dlan

  11. knjiga zbranih del: Lojze Kozar: Njene postaje

  12. knjiga zbranih del: Lojze Kozar: V travi za ográdcem

 Knjige so na razpolago na župnijskem uradu Župnije Odranci.

Materina ruta

Povest Materina ruta, prvič izšla v Celovcu leta 1971 pri Mohorjevi družbi, nato leta 1973 pri Ognjišču, in tretjič pri Celjski Mohorjevi družbi leta 2010, govori o ljudeh iz pisateljevega rojstnega okolja (Goričko in Porabje) in njihovih zapletenih medsebojnih odnosih. V ospredju je rast povezanosti med starim vaškim posebnežem, samotarjem in nezakonskim fantkom. Postavljena je v zgodnja leta prejšnjega stoletja, ob koncu prve svetovne vojne. Po zapletu, tematiki in množici ljudskih modrosti, ki jih Kozar uporabi kot gradivo, pa bi se povest lahko dogajala kadar koli.

Starec Miška pripelje v domačo vas Pejpa, dečka brez staršev in se tako naveže nanj, da ga obdrži kar pri sebi. Z vso ljubeznijo skrbi zanj, tako da deček v njem dobi očeta in mater. To je čas burnih dogodkov prve svetovne vojne, ki pljusknejo tudi v odmaknjeni svet ob Srebrnem bregu, kjer se zgodba dogaja. Kozar je mojstrsko prikazal dečka Pejpa, ki ob starcu Mišku odkriva svet in njegove skrivnosti.

 

Premakljivi svečnik

Knjiga Premakljivi svečnik je druga v zbirki Kozarjevih zbranih del. Roman Premakljivi svečnik je v letih 1983–1985 kot podlistek izhajal v tedniku Družina, nato pa pri tej založbi izšel v knjižni obliki. Za odlomek te knjige je Kozar prejel drugo nagrado na mednarodnem natečaju za kratko prozo.

Knjiga Premakljivi svečnik se začne z navidezno afero, ko na vprašanje razredničarke, koga zagovarja, koga brani s svojim govorjenjem o Bogu, namesto dijakinje Jasne odgovoril nek sošolec: »Svojega kaplana.«

V pripoved so vpletene še druge osebe: Rozika z dvema otrokoma, ki stanuje kar v župnišču, župnik, ki v avtomobilu tihotapi denar čez mejo, kakor gorijo ljudje, kaplan Željko, ki pusti poklic, pa še mnogi drugi ljudje od občinskih funkcionarjev do ženic, ki prihajajo v cerkev. Tem, na prvi hip škandaloznim dogodkom je skupna rdeča nit Kozarjevega pripovedovanja o ljudeh, ki so samo na videz hudobni, pokvarjeni, v globini pa vsak nosi iskreno prizadevanje za dobro in lepo, a jih razmere porinejo na rob ali celo čez rob.

Značilne so Kozarjeve besede, ki jih položi v usta zapornika duhovnika Zdravka: »Nekomu sem vedno potreben in drugi so vedno potrebni meni. Jaz sem vam v ta zavrženi kraj prinesel nekoliko tolažbe, vi pa ste mene obogatili z velikim spoznanjem, da je v vsakem človeku veliko dobrega, veliko božjega, čeprav je včasih vse to prekrito s trdo skorjo vsakdanjega trpljenja in bridkosti.«

 

Takšen prag

Knjiga Takšen prag je ob izidu leta 1962 predramila Slovenijo, zbirala je družine k branju, duhovnike k pisanju resolucij. Takšen prag je Kozarjeva prva natisnjena knjiga, vendar druga napisana. Na pobudo Štefana Steinerja je Lojze Kozar začel pisati Pajkovo mrežo. Rokopis je več let ležal nekje na Mohorjevi in se odgovorni niso mogli odločiti, čeprav je bil Finžgar za objavo.

Med tem sem pisal Takšen prag, povest iz naše vasi, po resničnem jedru z raznimi pripovedmi, ki sem jih nanizal v zgodbo in ki jih je sproti ustvarjala domišljija, in Takšen prag je izšel kot moja prva knjiga, Pajkova mreža pa za njo.” Lojze Kozar, Korenine mojega življenja, Oznanjenje, str. 27

Povest pripoveduje o vdovcu Janošu, ki se je znova poročil in s tem se je začelo trpljenje za njegova otroka Franceka in Treziko. Mačeha ju ni marala in pri hiši je šlo vse le navzdol. Kozar se je poglobil v duševnost otrok in mojstrsko opisal predvsem svet trpečega otroštva. Tudi Janoša je vodil skozi zunanje in notranje boje, da je končno mirno obležal na domačem pragu, o katerem so ljudje že nekdaj rekli, da je tam pač takšen prag.

 

Nema piščalka

Knjiga Nema piščalka prinaša Kozarjeve pesmi in izbrana likovna dela. Prvi del knjige bogatijo faksimilni zapisi Kozarjevih pesmi. Dodana je tudi izčrpna študija Kozarjevega pesniškega in slikarskega delovanja.

Nema piščalka je naslov pesmi, ki jo je Kozar napisal leta 1953, a je v takratnih razmerah morala čakati kar deset let, da so jo natisnili v Mohorjevem koledarju.

Pesmi v knjigi so razdeljene v tri skupine. V prvi skupini je 17 pesmi, ki so bile objavljene v Mohorjevem koledarju, v Družinski pratiki, v Novi poti in v Stopinjah. Drugi sklop sestavljajo neobjavljene pesmi, v tretjem delu pa so zbrani osnutki pesmi.

Kozarjeva nema piščalka želi prebuditi v srcu hrepenenje po lepem, dobrem, po višjem ali kratko rečeno po Bogu. To je tudi izpovedal v pesmi Zapuščenost: »S strahotno silo žeja me po Tebi, Bog.«

Ker po Kozarjevih besedah gredo barve in zvoki skupaj, je drugi del Neme piščalke posvečen Kozarjevemu likovnemu ustvarjanju. Prvič so objavljene njegove risbe in slike, nekatere iz gimnazijskih let, druge iz časa službovanja na Madžarskem in iz kasnejšega časa. Lepota, ki odseva iz risb in barvnih slik, daje tej knjigi poseben čar. Med risbami z upodobitvijo rož, različnih obrazov, pokrajine … je zanimivih tudi kar nekaj skic otroka s piščalko. Nema piščalka se torej ponavlja tudi na likovnem področju Kozarjevega ustvarjanja. A tudi ta piščalka ni nema, temveč živahno in jasno piska zvoke življenja in poje o svetu, ki je ena sama dobrotna Božja dlan.

 

Pajkova mreža

Pajkova mreža - tak je naslov Kozarjeve prve povesti, ki je na natis čakala petnajst let. Izšla je leta 1968 pri Mohorjevi družbi v Celju in pri Mohorjevi družbi v Celovcu. Knjiga je zanimiva in aktualna po vsebini (opisuje zdomstvo in s tem povezane teme), pa tudi po svojem nastajanju. Govori tudi o času po drugi svetovni vojni, ko pisatelji, ki so pisali na podlagi svojega verskega prepričanja, ki so obravnavali tudi verske teme, v družbi niso bili zaželeni, zato so jih izrinjali iz javnosti in je njih same ter njihova dela ovijala pajkova mreža komunističnega enoumja.

Kozar v povesti Pajkova mreža opisuje dekle Veroniko, ki zapusti domači kraj in odide v Francijo za zaslužkom. Sreča se z mnogimi preizkušnjami, kakor so se z njimi srečevali mnogi naši zdomci. A Veronika ima srečo. Končno se vrne v domači kraj, kjer jo čaka Jožef, s katerim začneta uresničevati skupne sanje. A to življenje je en sam napor, en sam nepretrgan trud na skopi zemlji, ena sama nepretrgana žrtev, toda tudi ena sama nepremagljiva ljubezen.

Povesti je dodana študija Pajkova mreža v mreži časa.

 

V Porabju doma

Naslov šeste knjige Zbranih del Lojzeta Kozarja V Porabju doma usmerja našo misel k temu, da bi spoznali, kako je v Porabju, pa ne samo na splošno, temveč, kako je doma, po domovih, v družinah, kakšno je bilo in kakšno je vsakdanje življenje porabskih ljudi, in tu najprej mislimo na Slovence.

Naslov pa vodi našo misel še globlje. Vzet je iz Kozarjevega zapisa v Stopinjah 1987 Trojno slavje na Gorenjem Seniku, ki se konča z besedami: »Ko smo na naši strani, se nekako oddahnemo, kajti čutimo, da smo doma. In doma je kljub vsemu najlepše. Toda ali nismo tudi v Porabju doma?«

Knjiga vsebuje trideset zgodb, ki so razdeljene v pet poglavij: Iz otroštva, Ob rekah babilonskih, Življenje ob meji, Turški škorenj in O Porabju in Porabcih. Kozar je zgodbe objavljal v Stopinjah, v Mohorjevem koledarju, v Domu in svetu in drugje. Zdaj so zbrane v knjigi, ki je posvečena Slovencem v Porabju, ker so vredni našega občudovanja. Kakor zvemo iz objavljenih zgodb v tej knjigi, so šli skozi mnoge težke preizkušnje in so še danes tukaj.

 

Neuničjivo upanje

Knjiga Neuničljivo upanje govori o času po drugi svetovni vojni, ki je predstavljen z berljivo zgodbo, napisano na podlagi dokumentov in osebnega doživljanja. Lažje razumemo sedanji čas, če poznamo preteklega v vseh odtenkih. Spoznavamo ne le odnos takratne oblasti do Cerkve, duhovnikov in vernikov, temveč tudi ustroj takratne družbe z bolj ali manj skritimi ovaduhi in poročevalci, s sodniki, ki so morali v imenu ljudstva izrekati krivične sodbe, z učitelji, ki so se morali vpreči v voz vladajoče elite, z mediji, ki jih ni smela zanimati resnica, temveč le služba tistim, ki so jim rezali kruh.

Prvi del knjige je Kozar napisal že kmalu po 2. svetovni vojni, vendar takrat ni bil čas za izid knjige, ki prikaže vso podlost povojne komunistične oblasti. Z vsemi sredstvi si je oblast prizadevala zatreti nastajajočo župnijo Odranci, a ljudje se niso dali. Povezani med seboj in z Bogom so skupaj s svojim župnikom šli preko vseh ovir in cilj dosegli. Upanje, ki je naslonjeno na Boga, je zares neuničljivo. Knjigo je profesor Jože Zadravec označil kot listina stoletja. Literarna pripoved se povezuje z dokumenti in nam približa dogajanje ne le v Odrancih, temveč v Sloveniji nasploh. Knjiga Neuničljivo upanje je decembra 2016 doživela že tretji natis.

 

Kamen in srce

Sodobna pravljica, kakor je avtor podnaslovil zgodbo Kamen in srce, je izhajala kot nadaljevanka v reviji Nova mladika 1971. Leta 1986 jo je Mohorjeva družba izdala v samostojni knjigi kot slovenske večernice 136. Knjiga je izšla v nakladi 38.000 izvodov, kar je za današnje razmere sanjsko, pravljično število.

V tej izdaji je sodobni pravljici dodanih petnajst zgodb, v katerih pisatelj opisuje življenje v družini. Tema medosebnih odnosov, predvsem v družini, je vedno aktualna. Vsak človek je nenehno na preizkušnji. Ali bo potegnil z dobrim ali z zlom. Ali se bo njegovo srce spreminjalo v kamen. Ali pa bo zmogel ohranjati srce čuteče in dobro. Morda pa je kdo zašel že tako daleč, da je zmagal kamen. A pisatelj tudi nad takim ne obupa. Jasno kaže pot, ki vodi k lepemu, dobremu, srečnemu življenju. Težka je taka pot spreminjanja kamna nazaj v srce. A na koncu poti »je radost, ki ji je ime Bog.«

Pisatelj z zgodbami kaže razmere v družinah in v družbi, kaže pa tudi pot iz vsake krize: “Mnogo let je bilo treba, da se je srce v kamen spremenilo. Najbrž bo treba tudi mnogo let, da se bo kamen zopet zmehčal in bo iz njega nastalo toplo in mehko srce.

 

Vezi in zanke

Povest je prvič izšla leta 1979 pri Mohorjevi družbi kot 130. zvezek Slovenskih večernic.
Avtor se loteva vprašanja zdomstva, ki je bilo nuja za naše ljudi nekoč in je marsikje še danes. Ob tej osrednji temi piše še o vprašanjih vere, o odnosu do Cerkve, piše o družbenih vprašanjih, kot je odnos do imetja, do sočloveka, piše o odraščanju mladih ljudi, o njihovih sanjah in hrepenenju, pa tudi o bojih in padcih, piše o splavu in vrednotenju življenja. Človeka prikaže takega kot je: slabotnega, grešnega, a vendar v vsakem najde vsaj iskrico lepega in dobrega.

Kako je knjiga nastajala, je zapisano v spremni študiji, ki jo je pripravil urednik zbirke Lojze Kozar ml. Objavljeni so tudi odmevi bralcev in literarnih kritikov.

Na vsakega človeka prežijo nevarnosti. Zanke so nastavljene doma in v tujini. A v tujini se jim človek težje izogne. V tujini je težje odpuščati. Težko je začeti znova. Doma je vse lažje. Doma. Tam, kjer so človekove korenine. Tam, kjer odmeva pesem o »lübici lübleni«. Tam, kjer so dobri ljudje. Končno to spozna tudi zdomec Tjaš, glavna oseba Kozarjeve pripovedi, zato sklene: »Mednje moram! Takoj moram mednje!« To sporoča pisatelj Lojze Kozar s knjigo Vezi in zanke. To polaga na srce tudi današnjemu bralcu: Mednje moram! Med dobre ljudi!

 

Topla babičina dlan

V letu obhajanja 100-letnice združitve prekmurskih Slovencev z matičnim narodom je izšla 10. knjiga Zbranih del Lojzeta Kozarja Topla babičina dlan.

Dogajanje se začne kmalu po koncu prve svetovne vojne. To je bil nemirni čas, ko se je v Prekmurju v nekaj letih menjalo kar nekaj državnih ureditev. V okviru tega dogajanja Kozar mojstrsko opiše Pejpa. Vilko Novak je o tem zapisal: »Kozar je nedosegljiv mojster v prikazovanju otroškega življenja, posebno zapuščenih, otroških usod. Tako nadrobno se je menda le še Ivan Cankar poglobil v duševnost otrok.« Povest se dogaja na Goričkem, bolj natančno v Martinju. Posamezni prizori pa so postavljeni v bližnje kraje.

Sporočilo knjige je vsaj dvojno: Najprej je to prepričanje, da je možen in najboljši svet brez meja, svoboden in za vsakega enako odprt, z enakimi možnostmi za vse. Skoraj sto let je moralo preteči, da se je ta želja vsaj delno uresničila. Ko med večino evropskih držav ni več meja, oziroma so meje prehodne, da lahko vsak svobodno gre, kamor hoče.

Drugo sporočilo je sporočilo o dobroti. Učitelj Zoran je ob slovesu otrokom polagal na srce: »Bodite vedno dobri do vsakega človeka. Nikoli ne delajte nikomur krivice, zlasti ne takim, ki so slabotni, revni, zapostavljeni. Skratka, otroci, imejte radi vsakega človeka.«

Pripoved Topla babičina dlan je klic k dobroti, k prizadevanju, da bi vsak imel zlato srce, kajti to je največ na svetu.

V knjigi najdemo odmeve literarnih kritikov, predvsem Vilka Novaka, in odmeve bralcev, med temi tudi Janka Modra, ki je zapisal: »Topla babičina dlan … Imenitna knjiga! Topla babičina dlan tako rekoč z vsako stranjo izpričuje pisateljski dar. Fabulist in pol!«

 

Njene postaje

Povest Njene postaje je Kozarjevo zadnje veliko delo, je nekak labodji spev, v katerem se je avtor lotil temeljnih vprašanj, s katerimi se tako ali drugače srečuje vsak človek. Odgovori, ki jih ponuja, so najbolj domišljeni, pretehtani, preverjeni v življenju. Loteva se različnih tem, ki pa navsezadnje vse vodijo do ene: Kaj je smisel vsemu? Čemu biti dober? Kaj je za vsem vidnim, zaznavnim? Kam vodi človekovo življenje? Kaj se z njim zgodi po smrti?

Knjigo lahko vzamejo za svojo prebivalci Pertoče, Prosenjakovec, Martinja, kjer je učiteljica Jožica službovala. Avtor opisuje tudi njeno družino v Ljubljani in širše dogajanje v Sloveniji. Posamezni dogodki se odvijajo še v Soboti, v Kančevcih, v Markovcih, v Kuzmi in drugod.

Knjigo lahko vzamejo za svojo učitelji, saj Jožica predstavlja najlepše in najboljše, kar ta poklic predstavlja.

Knjigo lahko vzamejo v roke tisti, ki so postavljeni na kakšna koli vodilna mesta, ki bi naj delali za dobro ljudi. Bila je potrpežljiva s tistimi, ki so drugače razmišljali ali drugače ravnali.

Knjigo lahko vzamejo v roke tisti, ki želijo razumeti našo polpreteklo zgodovino. Kozar opisuje prizadevanje povojne oblasti, ki je hotela ljudi prevzgojiti, jih »iztrgati iz zaostalosti in nazadnjaštva,« da bi se osvobodili vezi vere v Boga, kajti »mitu, temu preostanku srednjeveškega mračnjaštva, je odzvonilo.«

Knjigo lahko vzamejo v roke tisti, ki si želijo napetega dogajanja, skoraj že kriminalk. Tako spremljamo skrivnostno dogajanje blizu avstrijske meje, kjer so pobijali begunce, reševanje Jožice v snegu in megli sredi noči, vračanju zdravnika Slavka Lovenjaka iz avstrijskega taborišča …

Knjigo lahko vzamejo v roke tisti, ki želijo spoznali lepoto pokrajine. Jožica je hodila peš, je kolesarila, vedno pa je imela odprte oči in predvsem odprto srce.

Predvsem pa lahko vzame knjigo v roke tisti, ki išče smisel, ki išče nekaj več v življenju, ne le uživanje in moč nad drugimi.

V Jožičina usta Kozar polaga razlago vsebine vere, kaj pomeni sveta maša, kaj pomenijo zakramenti, kaj je večno življenje.

Zadnje Kozarjevo veliko literarno delo, povest Njene postaje, je njegova izpoved o smislu človekovega življenja, ki je v prizadevanju za dobro, in o cilju, ki so nebesa. Jožica nam govori: »Vsi ljudje smo na poti v večnosti in si na tej poti drug drugemu pomagamo k lepšemu, srečnejšemu in boljšemu.« Naj k temu pomaga tudi enajsta knjiga Zbranih del Lojzeta Kozarja Njene postaje.

Povesti je dodan zapis Zadnja Kozarjeva postaja, ki predstavi nastajanje knjige, vsebino in sporočilo. Dodani so še odmevi literarnih kritikov.

 

V travi za ogradcem

12. knjiga Zbranih del Lojzeta Kozarja nosi naslov V travi za ográdcem. Vsebuje kratke zgodbe, ki so bile natisnjene v raznih publikacijah: nekatere v Mohorjevem koledarju, druge v Stopinjah, v Družinski pratiki, v glasilu Poti k Bogu. Na prvem mestu je zapis Korenine mojega življenja, ki je temelj za razumevanje vsega Kozarjevega dela in pisanja. Sledijo zgodbe z žalostno, težko vsebino. Nosijo skupni naslov Grenki vonj visoke trave in je vzet iz uvodnega zapisa. A življenje ni samo grenko, temno in težko, še več je lepega in vedrega. Tako so v drugem poglavju En sam vrisk zbrane pripovedi z veselo, šaljivo, razvedrilno vsebino, ki pa vendar nosijo pomembno sporočilo. Ker se je vse začelo v otroštvu, v travi za ográdcem, nosi 12. knjiga Kozarjevih Zbranih del naslov: V travi za ográdcem.